24ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΝΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

«Είναι δεδομένο ότι οι εμπειρίες που αποκομίζει ένας νέος άνθρωπος κατά τη διάρκεια της εφηβικής του, κυρίως, ηλικίας αποτελούν ένα ισχυρό εφόδιο για όλη την μετέπειτα πορεία της ζωής του. Με αυτή τη φιλοσοφία το Σχολείο μας επιδιώκει τη συμμετοχή μας σε ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα και συνέδρια. Ως εκπρόσωπος των Εκπαιδευτηρίων «Αθηνά» συμμετείχα μαζί με 115 περίπου μαθητές από τα σχολεία της Βόρειας Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της Αττικής με συνοδό καθηγήτρια την κα Καραβασίλη Εύη στο 24ο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων Ελλάδας ( 24th European Youth Parliament of Greece), το οποίο διεξήχθη από τις 16 έως τις 18 Δεκεμβρίου 2011 στην Θεσσαλονίκη.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν διαχρονικό πλέον θεσμό που καθιερώθηκε με στόχο να προωθήσει την ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση. Κύριο μέλημά του είναι να δώσει σε μαθητές Λυκείου την ευκαιρία να αποκτήσουν μια πολύτιμη εκπαιδευτική εμπειρία μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα που ενισχύουν την κατάρτιση των μελλοντικών Ευρωπαίων Πολιτών και συμβάλλουν στην κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Στα προγράμματα αυτά, στα οποία επίσημη γλώσσα είναι η αγγλική, οι συμμετέχοντες εκφράζουν ελεύθερα τις προσωπικές τους απόψεις, έρχονται σε αντιπαράθεση, ανακαλύπτουν την αξία του εποικοδομητικού διαλόγου, ενώ καλούνται να πάρουν θέση πάνω σε επίκαιρα θέματα μέσα σε ένα χώρο πολιτικοποιημένο, ανεπηρέαστο ωστόσο από τα εκάστοτε κομματικά συμφέροντα. Έτσι, τους δίνεται η ευκαιρία να συμμετέχουν σε μια πρακτική, ρεαλιστική εμπειρία προσομοίωσης των λειτουργιών και της διαδικασίας λήψης αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γεγονός που συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο στην καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης, αλλά και στην αναβάθμιση του γνωστικού επιπέδου στην αγγλική γλώσσα.

Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας της διοργάνωσης προέβλεπε ειδικά παιχνίδια δεξιότητας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων, τα οποία προϋπέθεταν τη συνεργασία των συμμετεχόντων (delegates) με τις ομάδες τους (committees). Απώτερος σκοπός τους ήταν, φυσικά, η δημιουργία του κατάλληλου φιλικού κλίματος στα πλαίσια κάθε επιτροπής, το οποίο θα είχε ως απότοκο την ομαλή συνέχεια της διοργάνωσης και την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος κατά τη διάρκεια των ακόλουθων δύο ημερών.

Η επόμενη μέρα ήταν ολόκληρη αφιερωμένη στην ομαδική εργασία των συμμετεχόντων. Η κάθε επιτροπή είχε αναλάβει ένα συγκεκριμένο μείζον ζήτημα της επικαιρότητας και έπειτα από πολύωρη κοινή δουλειά αποφασίστηκαν τα αντίστοιχα πορίσματα της κάθε επιτροπής. Η πίεση της ημέρας αποδείχθηκε ιδιαίτερα προσοδοφόρα, γεγονός που συνετέλεσε στην αποτελεσματική συνεργασία και επομένως τον ικανοποιητικό συντονισμό όλων των ομάδων. Προσωπικά, η δική μου επιτροπή είχε αναλάβει το θέμα του εσωτερικού εμπορίου και της προστασίας του καταναλωτή (IMCO ІІ), που διαπραγματευόταν την προστασία των χρηστών του διαδικτύου και την ύπαρξη του δικαιώματος της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας προσωπικών δεδομένων. Δεδομένης της σημερινής ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης και των σπουδαίων επιτευγμάτων στο συγκεκριμένο τομέα, το θέμα αυτό φάνηκε ιδιαίτερα ελκυστικό και ενδιαφέρον. Όλοι γνωρίζουμε την έντονη ενασχόληση της νεολαίας με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τις λειτουργίες τους και τις δυνατότητες που προσφέρουν, επομένως αυτό το σύγχρονο ζήτημα κατάφερε δικαιολογημένα να κεντρίσει το ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων και να τους παροτρύνει να ασχοληθούν σε βάθος με αυτό.

Στην τρίτη και τελευταία μέρα του Κοινοβουλίου περιλαμβανόταν η διεξαγωγή της Γενικής Συνέλευσης (General Assembly), στην οποία παρευρίσκονταν οι επίτροποι όλων των ομάδων, προετοιμασμένοι κατάλληλα για την επίσημη παρουσίαση των τελικών πορισμάτων. Αυτά, με τη σειρά τους, έγιναν αντικείμενο μιας ανοιχτής συζήτησης (debate) μεταξύ των συμμετεχόντων. Η διαδικασία αυτή οδήγησε στην ψηφοφορία για την καταλληλότητα και τις δυνατότητες κάθε πορίσματος, γεγονός που δημιούργησε στην αίθουσα ένα κλίμα διαφορετικών θέσεων και απόψεων.

Μετά το τέλος της Γενικής Συνέλευσης και την τελετή λήξης της διοργάνωσης, όπως ήταν αναμενόμενο, η ατμόσφαιρα ήταν άκρως ευχάριστη, καθώς η ικανοποίηση και η υπερηφάνεια ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπα όλων. Είναι πραγματικά αξιόλογο να βλέπει κάποιος τους καρπούς των κόπων του, μετά από σκληρή δουλειά, και κυρίως όταν αυτή προϋποθέτει και τη συνεργασία με άγνωστους ανθρώπους και πιθανόν εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες. Αξίζει να αναφερθεί ακόμη ένα πλεονέκτημα όλης αυτής της διαδικασίας, που δεν είναι άλλο από τις φιλίες που αναπτύχθηκαν μεταξύ των μαθητών. Η απόσταση, η προσωπικότητα, τα «πιστεύω», η νοοτροπία δεν στάθηκαν εμπόδιο στη δημιουργία φιλικών σχέσεων, που είναι σίγουρο πως θα κρατήσουν στο πέρασμα του χρόνου. Αντιθέτως, αποτέλεσαν εφαλτήριο και όξυναν την κοινωνικότητα όλων των παιδιών.

Εν κατακλείδι, δεν θα μπορούσε επ’ ουδενί να αμφισβητηθεί η σπουδαιότητα της συγκεκριμένης διοργάνωσης, λαμβάνοντας υπόψη τα τόσα προνομιακά στοιχεία που ένας μαθητής Λυκείου έχει την μοναδική ευκαιρία να αποκομίσει. Αναμφίβολα, θεωρείται απαραίτητη η αύξηση του αριθμού των μαθητών που συμμετέχουν σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις, διότι διαμορφώνεται σταδιακά ένας πολυσχιδής άνθρωπος, κάτι που το επιβάλλουν οι φρενήρεις ρυθμοί της εποχής και της κοινωνίας μας. Επομένως, το πρόσημο που θα έμπαινε μπροστά από αυτή την ξεχωριστή εμπειρία θα ήταν σίγουρα θετικό».

Γεωργίου Άρτεμις
Α΄ Λυκείου

Φωτογραφίες

{gallery}ekpaideutika-programmata/ksenoglwssa/eurokoinovoulio/2011-2012{/gallery}