#humanrightsfromhome : ‘Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη’ τώρα και από το σπίτι!

Οι συνεχείς ανθρωπιστικές κρίσεις των τελευταίων ετών επαναφέρουν όλο και εντονότερα στο προσκήνιο το οικουμενικό ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Παρά την θεωρητική κατοχύρωση τους, προβλήματα εντοπίζονται ακόμη και σήμερα  στην έμπρακτη εφαρμογή τους. Για την ευαισθητοποίηση των νέων αναφορικά με το ζήτημα αυτό, διοργανώνεται τα τελευταία 5 χρόνια το μαθητικό συνέδριο ‘Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη’ , με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Εξαιτίας μάλιστα της κοινωνικής αποστασιοποίησης που επιβάλλει η νόσος του κορωνοϊού, το συνέδριο πραγματοποιήθηκε για πρώτη χρονιά διαδικτυακά με ιδιαίτερη επιτυχία. Μαθητές από όλη την επικράτεια κατάφεραν με την καθοδήγηση των διοργανωτών να γίνουν διπλωμάτες από… το δωμάτιο τους(όπως υποδεικνύει και το σύνθημα του συνεδρίου, #humanrightsfromhome) και για τρεις ημέρες (11-13 Δεκεμβρίου 2020) να συνδιαλεχθούν για ζητήματα παραβίασης δικαιωμάτων του παιδιού, της γυναίκας, των ΑμεΑ, βασιζόμενοι πάντοτε στην πολιτική της χώρας την οποία εκπροσωπούσαν.

Υπό την καθοδήγηση της Οργανωτικής Επιτροπής και κυρίως της κ.Παρούλας Νάσκου-Περράκη, καθηγήτριας Διεθνούς Δικαίου με ιδιαίτερη δράση στον τομέα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μαθητές-διπλωμάτες και φοιτητές-συντονιστές εργάστηκαν σε 23 επιτροπές- εκ των οποίων για πρώτη χρονιά και δύο αγγλόφωνες-με τελικό σκοπό τους τη σύνταξη της ‘Γνώμης’ κάθε επιτροπής, ενός δηλαδή κειμένου που θα περιείχε πρωτότυπες αλλά ρεαλιστικές προτάσεις για την επίλυση των διαπραγματευόμενων ζητημάτων.

Το Σχολείο μας συμμετείχε πρώτη φορά στη συγκεκριμένη ελληνόφωνη προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ και εκπροσωπήθηκε από δύο μαθήτριες της Γ’ Λυκείου · στην Επιτροπή για την Εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων και ιδιαίτερα την Απαγόρευση της φυλετικής προπαγάνδας και της ρητορικής μίσους από τη μαθήτρια Αδριανή Νικολάου, εμπειρογνώμονα της Ελλάδας και στην Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και ιδιαίτερα το Δικαίωμα στη Ζωή από τη μαθήτρια Μαριάννα Στεργιούλη, εμπειρογνώμονα της Φινλανδίας.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών της επιτροπής της, η κάθε μαθήτρια σε συνεργασία με τους υπόλοιπους εμπειρογνώμονες και τα μέλη του εκάστοτε Προεδρείου, ασχολήθηκε με τρία επιμέρους ζητήματα· συγκεκριμένα η Α. Νικολάου επιμελήθηκε την επίλυση ζητημάτων που άπτονται του θρησκευτικού εξτρεμισμού, του στιγματισμού πιστών ορισμένων θρησκειών, της απαγόρευσης συμμετοχής στην πολιτική ομάδων που εκφράζουν ακραίες και προσβλητικές φυλετικές θέσεις και τέλος την ρητορική μίσους όπως αυτή εκφράζεται μέσω καλλιτεχνικών έργων. Αντίστοιχα η Μ. Στεργιούλη διαπραγματεύτηκε μέτρα για την πρόληψη και την καταπολέμηση υγειονομικών κρίσεων, όπως η πανδημία του κορωνοϊού σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, η ενίσχυση των προσπαθειών εξάλειψης του παιδικού υποσιτισμού και η εύρεση τρόπων μείωσης των πολεμικών συρράξεων. Και οι δύο συμμετέχουσες ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία των ιδεών τους, την δεινότητα των επιχειρημάτων τους και την διαλλακτικότητά τους κατά τις συζητήσεις με τους υπόλοιπους εμπειρογνώμονες, με αποτέλεσμα να διακριθούν στο πλαίσιο των επιτροπών τους. Στην Τελετή Λήξης του Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε παρουσία της Ευρωβουλευτού Μαρίας  Σπυράκη, της Υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη και άλλων διακεκριμένων προσωπικοτήτων από τον χώρο της νομικής και της πολιτικής, η Α. Νικολάου βραβεύτηκε με την πρώτη Εύφημο Μνεία και η Μ. Στεργιούλη με το Βραβείο Μελλοντικού Διπλωμάτη.

Η συμμετοχή μας στο συγκεκριμένο Συνέδριο ήταν αναμφίβολα μια ξεχωριστή εμπειρία, η οποία μας έκανε να αντιληφθούμε την διαχρονικότητα της αξίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παράλληλα να συνειδητοποιήσουμε ότι ο καθένας μας ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής, ηλικίας και άλλων παραγόντων, μπορεί να συμβάλλει στην υπεράσπισή τους. Μέσα σε τρεις και μόνο μέρες καταφέραμε, πέρα από το να αφυπνίσουμε την ανθρωπιστική μας συνείδηση, να κάνουμε νέες φιλίες παρά την απόσταση και να έρθουμε σε επαφή με άτομα που αποτελούν υπόδειγμα για τη γενιά μας. Ελπίζουμε κάποια μέρα να μπορέσουμε να συζητήσουμε ξανά με όλους αυτούς τους εμπειρογνώμονες για ακόμη σοβαρότερα ζητήματα χωρίς όμως να μας χωρίζει μία οθόνη. Ευελπιστούμε, τέλος, να έχουν περισσότεροι μαθητές τη δυνατότητα να ενημερωθούν και να συμμετάσχουν σε αυτή την τόσο αξιόλογη προσομοίωση, όπως και εμείς, αποκομίζοντας ξεχωριστές εμπειρίες και εφόδια απαραίτητα για κάθε σύγχρονο πολίτη.

Αδριανή Νικολάου

Μαριάννα  Στεργιούλη

Μαθήτριες της Γ΄Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων ‘Αθηνά’