Διακρίσεις στους Διαλυκειακούς Ρητορικούς αγώνες

Το τριήμερο 14/2 – 16/2 διεξήχθησαν οι 2οι διαλυκειακοί ρητορικοί αγώνες στο 1ο γενικό λύκειο Τρικάλων. Τα Εκπαιδευτήρια «Αθηνά» εκπροσώπησαν οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου στα εξής αγωνίσματα:

ΑΥΘΟΡΜΗΤΟΣ ΛΟΓΟΣ

  • ΜΑΝΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ (Α’)
  • ΑΓΓΕΛΑΚΗ ΔΗΜΗΤΡΑ (Β’)
  • ΠΙΣΣΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ (Β’)

Αναπληρωματικοί

  • ΚΟΡΔΕΑ ΙΩΑΝΝΑ (Α’)

ΠΡΟΤΡΕΠΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

  • ΡΑΧΙΩΤΗΣ ΛΑΜΠΡΟΣ (Α’)
  • ΚΡΟΥΠΗ ΕΛΕΝΗ (Α’)
  • ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΛΑΜΠΡΙΝΗ (Α’)

Αναπληρωματικοί

  • ΦΡΑΓΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ (Α’)
  • ΣΙΜΙΤΖΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ (Α’)

ΔΙΤΤΟΙ ΛΟΓΟΙ

  • ΜΑΚΡΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ-ΙΩΑΝΝΑ (Α’)
  • ΚΟΛΩΝΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗ (Α’)
  • ΡΟΥΣΙΝΟΥ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ (Β’)

Αναπληρωματικοί

  • ΛΙΟΥΤΑ ΜΑΡΙΑ (Β’)
  • ΒΕΝΕΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (Α’)

Στο αγώνισμα του Αυθόρμητου Λόγου πρώτευσε η μαθήτρια της Α’ Λυκείου Μάνια Παναγιώτα. Η μαθήτρια της Α’ Λυκείου Κολώνα Αφροδίτη συμμετείχε στην 2η ομάδα που πρώτευσε στον τελικό των Διττών Λόγων. Στους ημιτελικούς του Προτρεπτικού Λόγου προκρίθηκαν οι μαθητές της Α’ Λυκείου Ραχιώτης Λάμπρος, Κρούπη Ελένη και Κατσαρού Λαμπρινή .

Λόγος δυνάστης μέγας εστίν…

Λόγος δυνάστης μέγας εστίν… για αυτό και αποφασίσαμε να επαληθεύσουμε και να ενστερνιστούμε την συγκεκριμένη φράση λαμβάνοντας μέρος σε τι άλλο, στους Β’ διαλυκειακούς ρητορικούς αγώνες.

Οι Β’ Διαλυκειακοί αγώνες αποτέλεσαν την καλύτερη αφορμή για εμάς τους, κατά γενική ομολογία, πολυλογάδες του σχολείου να εξιλεωθούμε.

Ένας ρητορικός θεσμός έντονα επηρεασμένος από την αρχαιοελληνική φιλοσοφία και την έντονη ενασχόληση των πρόγονών μας με την ρητορική έλαβε χώρα στην πόλη των Τρικάλων άψογα διοργανωμένος από το 1ο ΓΕΛ Τρικάλων.

Αυτή την χρονιά η μέρα των Ερωτευμένων (14/02/2014) αποτέλεσε και την ημέρα έναρξης των ρητορικών αγώνων, με περιρρέουσα στην ατμόσφαιρα την αγάπη για τον αυθόρμητο λόγο…!

Η άμεση εξωτερίκευση των αυθόρμητων συναισθημάτων που σου δημιουργούνται από τυχαίες φράσεις, λέξεις ή ρητά ήταν και ο σκοπός του αγωνίσματος του αυθόρμητου λόγου.

Ορθώνοντας το ανάστημα σου μπροστά σε ολιγομελές ή πολυμελές κοινό κρίνεσαι από μία πενταμελή επιτροπή για το θάρρος, το θράσος και την γλωσσική ευχέρεια που σε διακατέχουν.

Θέματα καθημερινά, γνωστά και άκρως ενδιαφέροντα που όμως μόνος σου πρέπει να συνδέσεις με λέξεις ή φράσεις που σου δίνονται μέσα σε ενάμισι λεπτό. Απόρροια αυτής της ολιγόλεπτης αυθόρμητης σύνδεσης μέσα στο μυαλό σου είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη περιγραφή και ανάλυση της δικής σου “ιστορίας”, ορμώμενος από την εκάστοτε λέξη με σκοπό να συνεπάρεις θετικά στον ειρμό σου ακροατήριο και κριτές… Μ’ αυτά και μ’ αυτά και έχοντας συναγωνιστεί με αρκετούς συνομήλικους αλλά και μεγαλύτερους καταφέρνεις να υπερκεράσεις την τροχοπέδη της συστολής και της ανασφάλειας για τις ρητορικές σου ικανότητες και πλέον την δεύτερη μέρα (15-02-2014) βρίσκεσαι στον ΤΕΛΙΚΟ!!!!

Τότε, έχοντας πλέον λάβει το βάπτισμα του πυρός μαζί με άλλους δύο από τους καλύτερους συναγωνιστές, διεκδικείς την πρώτη θέση στο αγώνισμα του αυθόρμητου λόγου. Όλα κρίνονται από τον πρώτο και τελευταίο γύρο του τελικού…

Ενώ το άγχος μπορεί να σε κατακλύζει και οι λέξεις να αισθάνεσαι πως δεν θα απεγκλωβιστούν από την φαρέτρα του μυαλού σου, τη στιγμή που η επιλογή του θέματός σου έχει φτάσει απλώς αυτοσχεδιάζεις. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος του αγωνίσματος, οι αντιδράσεις σε έκτακτες καταστάσεις και ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να αντιληφθείς ακόμα και σε περιπτώσεις θλίψης, αγωνίας ή θυμού την κάθε έννοια και το νόημά της, που μεταβάλλεται, παρόλα αυτά, από άνθρωπο σε άνθρωπο.

Τέλος, έχοντας αναλύσει επαρκώς – σύμφωνα με την κρίση σου – τη δεδομένη έννοια, μέσα σε διάστημα τριών λεπτών, επαναπαύεσαι στην προσπάθειά σου, η οποία σε έφτασε μέχρι εδώ, και περιμένεις τα αποτελέσματα του διαγωνισμού.

Η προσπάθεια ανταμείβεται είτε με την πρώτη είτε με την τρίτη θέση στο αγώνισμα, αφού σίγουρα θα είσαι ένας από τους τρεις καλύτερους της διαδικασίας την τρίτη και τελευταία μέρα (16/02/2014) της απονομής επαίνων και βραβείων. Φυσικά, η γλυκιά γεύση της πρωτιάς σε ικανοποιεί περισσότερο, όμως το ταξίδι μέχρι αυτή είναι ό,τι πραγματικά αξίζει να κρατά και να θυμάται κανείς.

Προσωπικά, αν και απέσπασα το πρώτο βραβείο στον αυθόρμητο λόγο, θεωρώ πως τίποτε δεν του δίνει μεγαλύτερη αξία από το εξαιρετικό επίπεδο των αντιπάλων και την ανεκτίμητη εμπειρία της γενικότερης συμμετοχής σε κάτι που ούτως ή άλλως με εκφράζει: η αυθόρμητη ομιλία!!!

Πατρίτσια-Παναγιώτα Μάνια,
Μαθήτρια της Ά Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων ‘’Αθηνά’’

«Ρητορικές Εμπειρίες»

Στις 14 και 15 Φεβρουαρίου, έλαβαν χώρα οι Β’ Διαλυκειακοί Ρητορικοί Αγώνες, στο 1ο Λύκειο Τρικάλων, στους οποίους και συμμετείχα. Την Παρασκευή έγινε η κατανομή σε ομάδες για το αγώνισμα των Διττών Λόγων, στο οποίο έλαβα μέρος και πραγματοποιήθηκαν οι προκριματικοί αγώνες. Η ομάδα μου, που αποτελούνταν από εμένα και άλλες δύο μαθήτριες διαφορετικών Λυκείων, συνδιαλέχθηκε με τρεις ομάδες. Επιχειρηματολογήσαμε, αντικρούσαμε τις θέσεις των αντιπάλων, συνθέσαμε απόψεις και υποστηρίξαμε θέματα αντλούμενα από την επικαιρότητα. Η κριτική επιτροπή επίσης μας οδήγησε με την βαθμολογία της στον ημιτελικό. Έτσι το Σάββατο η ομάδα μας, ‘Ρητορική Εγρήγορση’ επέστρεψε στις αίθουσες και συνέχισε την διαλεκτική διαδικασία. Καταφέραμε, μάλιστα, να προκριθούμε στον τελικό και να διακριθούμε κατακτώντας την δεύτερη θέση.

Βέβαια, επιβάλλεται να τονίσω πως ανεξαρτήτως αποτελέσματος οι Ρητορικοί Αγώνες αποτέλεσαν μια ιδιαίτερη εμπειρία. Η διοργάνωση προέβαλε ύψιστες αξίες και δημιούργησε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ομαλή και γόνιμη διεξαγωγή των αγώνων. Κλίμα συνεργασίας, ανάπτυξη φιλικών δεσμών, αλληλεγγύη, ευγενής άμιλλα και ανταλλαγή απόψεων ήταν μερικά μόνο από τα στοιχεία που κατείχαν εξέχουσα θέση καθ’ όλη την διάρκεια των Αγωνισμάτων. Οι Ρητορικοί Αγώνες προσέφεραν την δυνατότητα σε κάθε μαθητή να εκφραστεί ελεύθερα, να γνωρίσει την ρητορική του δεινότητα, να επιχειρήσει να πείσει , να αντικρούσει και να συνδιαλεχθεί. Το γεγονός αυτό συνιστά μια όαση στην έρημο της εσωστρέφειας και της έλλειψης επικοινωνίας που παρατηρείται στην σύγχρονη κοινωνία. Οι Διττοί λόγοι έδωσαν στον διάλογο την ευκαιρία να ανθίσει και να προβάλλει την δύναμη, την αναγκαιότητα και τις προϋποθέσεις που χρειάζεται να πληροί ώστε να διεξάγεται εποικοδομητικά. Αποκατέστησαν την αλλοτριωμένη σχέση που έχουν πολλοί νέοι με την διαλεκτική διαδικασία. Έγιναν, δηλαδή, η αφορμή να θυμηθούμε την ύψιστη αξία του διαλόγου. Αναμφίβολα, λοιπόν, οι Ρητορικοί Αγώνες για εμένα ήταν ένα ξεχωριστό βίωμα που δεν θα λησμονήσω, καθώς με άφησε πλήρη συναισθημάτων και πνευματικών αγαθών.

Αφροδίτη Κολώνα,
Μαθήτρια της Ά Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων ‘’Αθηνά’’

Φωτογραφίες

{gallery}diakriseis/thewritikes-epistimes/arxaia/ritorikoi_agones{/gallery}