ΕΦΗΒΕΙΑ … «ΑΧΑΡΗ ΗΛΙΚΙΑ»

Η εφηβεία είναι περίοδος αναστατώσεων – γι’ αυτό οι παλιοί την θεωρούσαν «άχαρη ηλικία»… Το σύνολο των βιολογικών λειτουργιών του εφήβου βρίσκεται σε αναταραχή∙ ο ψυχισμός του περνάει έντονες ζυμώσεις∙ η νοητική λειτουργία μεταβάλλεται∙ η κοινωνική του συμπεριφορά αλλοιώνεται . Ας δούμε πιο καλά αυτές τις κοινωνικές αλλαγές!

Οι σχέσεις των εφήβων με τους γονείς γίνονται  δυσκολότερες. Το μέχρι τότε αλάνθαστο μοντέλο του γονιού θραύεται στη κρίση του εφήβου. Τώρα ο γονιός δεν «ξέρει τα πάντα» κάνει λάθη, αγνοεί τι συμβαίνει στην ψυχή του εφήβου. Για τους λόγους αυτούς ο έφηβος επιδιώκει τη φυγή, τη μοναξιά, τη (διακριτική ή επαναστατική) απόσυρση της εμπιστοσύνης τους. Άλλοτε αντιδρά βίαια με καθημερινά επεισόδια και αρνήσεις, άλλοτε σιωπά εκνευριστικά και αρνείται συνειδητά τη συμμετοχή του, άλλοτε χάνεται σε ομάδες συνομηλίκων έξω από την οικογένεια…

Οι σχέσεις των εφήβων με τους ηλικιωμένους συγγενείς τους χάνουν τη συναισθηματική αυθορμησία και θερμότητα της παιδικής ηλικίας. Τώρα ο έφηβος δε θέλει «δωράκια» ή χάδια∙ απεχθάνεται τις ηθικολογίες και τις συμβουλές τους∙ ενοχλείται από τη συμμαχία τους με τους γονείς. Προτιμά να περνά τις ελεύθερες ώρες, τις ημέρες των διακοπών ή αργιών με φιλικές συντροφιές παρά με συγγενείς. Οι συζητήσεις με τους συγγενείς γίνονται ανούσιες, τυπικές , βαρετές […]

[…] Άλλοτε αντιδρούν με την εσωστρέφεια: κλείνονται στον εαυτό τους, πιστεύουν ότι οι γονείς και οι ενήλικες δεν μπορούν να τους καταλάβουν, κρατούν μέσα τους τα προβλήματα, αποσύρονται διακριτικά σε μια μοναξιά που πολλές φορές δεν την υποπτεύονται οι γονείς και βαθμιαία αποκόπτονται από τη συναισθηματική εξάρτηση των γονιών τους.

Υπάρχει ένας τρόπος υγιούς αντίδρασης : ο ισορροπημένος διάλογος, η πολιτισμένη έκφραση αντίθεσης, η ειλικρινής προσπάθεια για αμοιβαία προσέγγιση, η τέχνη της αναμονής και της αναβολής (για τα άλυτα προβλήματα) , οι μετριοπαθείς προσωρινές λύσεις ( με κοινές υποχωρήσεις). Όμως αυτός ο τρόπος αντίδρασης προσιδιάζει σε καλλιεργημένους έφηβους και σε γονείς με πνευματική παιδεία και βαθιά γνώση της ανθρώπινης , και ιδίως της εφηβικής ψυχής!